Tuesday, November 5, 2019

Teori Howard Gardner

Published on 5:30 PM 0 Comments Labels : ,

Tuesday, November 5, 2019

TEORI KECERDASAN PELBAGAI





1.KONSEP



Teori kecerdasan Pelbagai adalah berdasarkan pada pemikiran bahawa kemampuan intelektual yang diukur melalui ukuran ujian IQ adalah sangat terbatas. Kecerdasan Pelbagai yang mencakupi sembilan kecerdasan pada dasarnya merupakan pengembangan dari kecerdasan otak(IQ), kecerdasan emosi(EQ) dan kecerdasan spiritual(SQ).

Teori Kecerdasan Pelbagai mempunyai pengaruh dalam pendidikan serta membawa kesan penting pembelajaran organisasi. Gardner mengatakan bahawa pendidikan tradisional dengan proses pengujian tradisional (ujian IQ) telah mengabaikan kecerdasan pelbagai manusia. Menurut beliau, kebanyakan ujian IQ hanya mengukur kebolehan verbal atau bahasa dan pemikiran logikal atau matematik. Kemahiran lain seperti sosial, interpersonal dan emosi yang membolehkan manusia berfungsi dengan berkesan telah dikecualikan dengan ujian IQ tradisional.

Teori Kecerdasan Pelbagai oleh Gardner (2000) mendasari dua prinsip asas iaitu manusia mempunyai kecerdasan yang pelbagai dan semua orang dapat mengembangkan kesemua kecerdasan ini ke satu tahap yang kompeten. Teori ini hasilnya daripada kajian beliau yang dijalankan dengan kanak-kanak biasa dan kanak-kanak istimewa. Menurut Howard Gardner, kecerdasan tidak boleh diwarisi semata-mata dan kecerdasan boleh dipengaruhi oleh budaya, persekitaran, peluang pendidikan, makanan, suasana pembelajaran dan lain-lain. Teori Kecerdasan Pelbagai yang diperkenalkan Howard Gardner lebih kepada aspek kognitif dan perkembangan psikologi, antrapologi dan sosiologi dalam menjelaskan kecerdasan manusia. Pada mulanya teori ini terdiri daripada tujuh kecerdasan tetapi pada tahun 1999, dua lagi kecerdasan dimasukkan ke dalam teori ini.

Pendapat yang dikemukakan oleh Howard Gardner menunjukkan bahawa kecerdasan seseorang dapat ditingkatkan melalui pendidikan dan latihan. Menurut Gardner, setiap individu mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza dan kecerdasan tersebut boleh ditingkatkan dengan melalui aktiviti yang bersesuian. Dalam konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk merancang aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi keperluan kecerdasan iaitu yang terdiri daripada sembilan  kecerdasan yang diperkenalkan oleh Gardner.

2. SEMBILAN TEORI KECERDASAN PELBAGAI



2.1 LOGIKAL MATEMATIK

Kecerdasan ini mempunyai kaitan dengan logik, abstrak, penaakulan, dan juga nombor. Kebolehan dominan di bahagian kiri otak membolehkan individu menaakul secara deduktif dan induktif serta berfikir secara konseptual. Walaupun ia sering dianggap bahawa mereka yang mempunyai kecerdasan ini secara semula jadi cemerlang dalam bidang matematik, catur, pengaturcaraan komputer dan aktiviti lain yang logik atau berangka, tempat takrif yang lebih tepat kurang penekanan kepada keupayaan matematik tradisional dan lanjut mengenai keupayaan penaakulan, mengenal pasti pola abstrak, pemikiran saintifik dan keupayaan untuk melaksanakan penaakulan kiraan. 

Individu yang mempunyai kecerdasan logikal matematik yang tinggi memperlihatkan minat yang besar terhadap kegiatan yang berbentuk eksplorasi. Individu ini sering bertanya tentang berbagai-bagai fenomena yang  berlaku di sekililing. Contoh pekerjaan bagi kecerdasan ini ialah saintis, jurutera, arkitek dan doktor.


2.2 SPATIAL/VISUAL RUANG


Kecerdasan ini memperkatakan tentang penghakiman ruang dan keupayaan untuk menggambarkan dengan mata minda. Kerjaya yang sesuai dengan kepintaran jenis mereka ini ialah artis, pereka dan juga arkitek. Individu yang mempunyai ciri-ciri ruang visual ini juga bijak dalam permainan puzzle. Spatial/Visual ruang ini juga mampu membuat individu selalu sedar akan posisi relatifnya dalam koordinat ruang dan juga waktu. Individu yang mahir di dalam bidang ini juga akan menjadi juruterbang, ahli pelayaran, angkasawan dan juga perancang bandar. 

2.3 LINGUISTIK

Kecerdasan ini mempunyai kaitan dengan kata-kata, lisan atau bertulis. Individu yang mempunyai kecerdasan verbal-linguistik yang tinggi ini akan memaparkan kemudahan dengan kata-kata dan juga bahasa. Mereka kebiasaannya minat untuk membaca, menulis, bercerita dan menghafal kata-kata bersama-sama dengan tarikh. Mereka cenderung untuk belajar dengan lebih baik melalui membaca, mengambil nota, mendengar kuliah, dan dengan berbincang dan juga berdebat mengenai apa yang mereka pelajari. 

Kecerdasan jenis ini membolehkan individu tersebut menyimpan pelbagai informasi yang bererti dan berkaitan dengan pemikirannya. Individu yang mahir dalam bidang ini adalah seperti pengarang, pensyarah, wartawan, penyunting, penyair, penulis skrip dan juga novelis. 

2.4 KINESTETIK

Unsur-unsur utama badan-kinestetik mengawal gerakan badan seseorang dan kapasiti untuk mengendalikan objek mahir. Gardner memberikan secara teperinci untuk mengatakan bahawa kecerdasan ini juga termasuk rasa masa, rasa yang jelas matlamat tindakan fizikal, bersama-sama dengan keupayaan untuk melatih jawapan supaya mereka menjadi seperti refleks.

Secara teori, orang-orang yang mempunyai kecerdasan badan-kinestetik perlu belajar lebih baik dengan melibatkan pergerakan otot. 












0 comments:

Post a Comment

© 2014 - Layout by Min Lovelyifan specially for PintarSiCilik